Sporten na de zwangerschap (sporthervatting)

Wanneer mag ik (terug) beginnen lopen en/of springen?

Dit is een veel gestelde vraag en terecht!

De vraag die ik als kinesist en coach onderliggend hoor is:

‘Wanneer is mijn lichaam (terug) klaar om te lopen en /of springen?’

Dit is een vraag waar ik geen kant en klaar antwoord op heb, aangezien dit individueel verschillend is. Maar tijdens een ‘sporthervattingsconsult’ check ik met jou of je lichaam klaar is om terug te gaan lopen en/of te gaan springen. Is er nog wat voorbereidend werk vereist dan begeleid ik je met veel plezier op je weg naar de (high impact) sporthervatting!

Graag geef ik je reeds deze informatie mee rond het lopen en springen na de zwangerschap:

Tijdens het lopen heb je een zweeffase, dit betekend dat je beide voeten van de grond zijn. Na de zweeffase volgt de landing. Deze landing gebeurt op 1 been bij het lopen. Op dat moment moet je lichaam 7x je lichaamsgewicht kunnen opvangen op dat ene been. Begrijp je nu waarom het zo belangrijk is om eerst de stabiliteit en kracht van je lichaam te trainen vooraleer je terug begint te lopen. Dit is ook de reden dat je ‘zo lang’ moet wachten na de bevalling vooraleer je het lopen best terug hervat.

Lopen is een high impact sport. Dus ook voor andere high impact sporten (sporten met sprongen) geld wat ik net vertelde.

Omdat we graag van cijfers houden geef ik een richtgetal mee. Het richtgetal bij high impact sporten na de zwangerschap is 3 maanden.

Sporten na de zwangerschap (sporthervatting)

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x